
Az ves szinten megjelen nhny jnak nevezhet stratgiai jtk kzl az els az idn most mrcius kzepn jelent meg. A mltn hres Total War sorozat kvetkez rsze, a Total War: Shogun 2 az idei v egyik slgernek grkezik. A jtk igen magas pontszmokat kapott a klnbz tesztoldalakon, s ez nem vletlen: pr nap jtk utn ugyanis egyrtelmen kijelenthet, hogy ez egy j jtk.
A Total War sorozat klnbz rszeirl mr rtunk ezen a blogon: gy ezek valsznleg nem ismeretlenek azok szmra, akik azon kvl, hogy rdekldnek a trtnelem irnt, mg jtszanak is trtnelmi stratgiai jtkokkal. Aki szmra mgis, azoknak annyit kell tudniuk, hogy egy krkre osztott stratgiai jtkrl van sz, ahol viszont real time csatkat lehet jtszani. Ez utbbi egybknt a jtk lnyege, habr a krkre osztott rszt is lehet lvezni. Mint azt az Empire Total War kritikjban ki is fejtettem, engem a csatk lejtszsa nem igazn hoz lzba (illetve nincs annyi idm, hogy azt a rszt is kilvezzem) - mg gy is kijelenhet, hogy a jtk abszolt lvezhet.
Grafika
Ami miatt a jtk mg a stratgik irnyban kevss nyitott gamereket is megfoghatja, az a grafika - ami nagyon szp. Ktsgtelen persze, hogy a Total War sorozat mindig is magasat alkotott a grafika tern, szval az elvrsok is magasak voltak, de ezt sikerlt is teljesteni. Annak ellenre, hogy az, hogy a jtk szp - s minl inkbb ers videkrtyt ignyl - legyen, a stratgiai jtkoknl ez nem elvrs, ennek meglte nem htrny. Emellett ez a szpsg s kidolgozottsg nem megy a funkcionalits krra se - szemben sok msik kategriba tartoz jtkkal. Emellett a jtk jl adja t a korabeli Japn hangulatt is. Ezen a tren nem lehet rosszakat mondani a jtkrl, csak esetleg pr aprbb megjegyzsem lenne, de ez inkbb csak egyfajta telhetetlenkeds: ha mg a trkpet forgatni is lehetne, akkor teljes lenne az rmm.
Jtkmenet
A Shogun 2 tovbblps az Empire/Napoleon Total War-hoz kpest, annak ellenre, hogy a jtk inkbb evolcinak tekinthet, mint revolcinak: a jtk legtbb feature-e valamelyik korbbi rszben mr megvolt, de ezek sszegyrsa mgis valami elrbb mutatt hozott ltre. Az Empire-ben megjelen provincia management egysgeslt, s az infrastruktrt, a mezgazdasgot, ill. a provincinknt kln meglev egyb lehetsgeket (kikt, bnyk, stb.) kln - kln fejleszthetjk, ezen kvl pedig ott van a provincia fvrosa, ahol viszonylag sokfle pletet hzhatunk fel. Lehet azon vitatkozni, hogy ez jobb-e, vagy az Empire-ben megszokott tbbfle objektum a tartomnyokban, de ez viszont egysgesebb. Ami vltozs mg, az az gynkk tpusban jelentkezik: a hittrtk megmaradtak (buddhista/shintoista, vagy keresztny), ezen kvl vannak ninjk (orgyilkos/km), gsk (km), s egyfajta polgri kzigazgatst vezet emberkk (metsuke), akik vrosok menedzselsvel, ill. brskodssal foglalkoznak. De mindegyikk multifunkcis: a hittrtk az ellenfl tbornokait/gynkeit is megtrthetik, a ninja kmkedni, s orgyilkolni is tud, a metsuke a vrosok menedzselse mellett az ellenfl gynkeit is brtnbe tudja csukatni, vagy akr kivgeztetni. Az gynkk mellett vannak a tbornokok, akik lehetnek az ltalunk vezetett kln tagjai, vagy idnknt pnzrt felvehetnk egyet (kikpezni, mint az Empire-ban, viszont nem lehet ket). Vltozs az is, hogy a vesztesgeket elszenvedett seregek adott (sokmindentl fgg) mrtkben tltdnek fel joncokkal - ellensges terleten pl. semennyire. A bekezds elejn emltett evolci viszont nem res kifejezs: ezek a vltoztatsok - annak ellenre, hogy nem forradalmian j tletek - a jtkmenetet izgalmasabb teszik, mint a korbbi rszekben.
Forrs:ToriBlog
|